Ordinul de Protecție European – un instrument care încă nu se aplică. De ce?

Category: Declaratii politice

Săptămâna aceasta se va vota si dezbate la Strasbourg, în cadrul Parlamentului European, un raport privind implementarea Protocolului privind Ordinul de Protecție European. Practic, se va vota un raport care va conține aproape nimic întrucât rezultatele vorbesc de la sine înaintea oricărei dezbateri și a oricărui vot – până în prezent doar 7 ordine de protecție au fost emise la nivel european! Aceasta înseamnă că o victimă a violenței domestice care obține orice formă de protecție împotriva agresorului în țara natală sau în care are domiciliul, în momentul în care călătorește în orice altă țară (la muncă, în concediu, etc.) este lipsită de protecție iar agresorul nu mai are interdicția de a se apropia de ea!

 

De ce doar 17 state membre ale UE au semnat Convenția de la Istanbul?

Teoretic avem Convenția de la Istanbul, Convenția Europeană privind Drepturile Omului și de asemenea Directiva Europeană privind Ordinul European de Protecție sau Directiva Europeană privind Standardele Minime privind Drepturile, Sprijinul și Protecția Victimelor Infracțiunilor. Practic, sunt suficiente aceste instrumente? Nu este îngrijorător numărul extrem de mare de victime ale violenței domestice la nivel european?
Să fie oare o explicație pentru numărul mare de victime faptul că doar 17 state membre ale UE au semnat Convenția de la Istanbul? De ce doar 17 și ce le-a determinat pe celelalte 11 să nu semneze și să se alăture unor standarde care asigură în definitiv atât prevenția acestui tip de infracțiuni cât și protecția victimelor violenței domestice?

În Contextul votului pentru implementarea Protocolului privind Ordinul de Protecție European, am luat cuvântul în plenul Parlamentului European:

Doamna Președinte,
Astăzi, vom vota împreună un raport care de fapt reprezintă o evaluare a implementării directivei privind Ordinul European de Protecție, însă realitatea este că Europa nu este capabilă în momentul acesta să furnizeze numărul total al ordinelor de protecție care au fost solicitate deoarece nu există un registru central de evidență a acestora. Părerea mea este că NU vom avea eficacitate în acest domeniu decât dacă vom iniția un raport care să modifice directiva europeană.
În acest moment directiva europeană nu conține în realitate o definiție clară a Ordinului European de Protecție iar legea penală este IMPERATIVĂ NU INTEPRETABILĂ, iar atâta timp cât nu vom avea norme CLARE și OBLIGATORII pentru statele membre, Ordinul European de Protecție va fi INEFICIENT”.

Avem oare toate armele legale pentru a lupta împotriva violenței domestice?

 

În Februarie a fost aprobat de către guvern Proiectul pentru modificarea prevederilor Legii 217/2003 privind prevenirea și combaterea violenței în familie. Cea mai importantă modificare adusă cadrului legislativ și de altfel cel mai important instrument pe care autoritățile îl vor avea la îndemână după adoptarea legii va fi Ordinul Temporar de Protecție, care va putea fi fi emis pe o perioadă de 5 zile chiar de către polițistul care s-a deplasat la fața locului și a constatat existența unui caz de violență domestică. Mai mult, autoritățile au vor avea dreptul să emită acest ordin și să evacueze totodată din locuință pe agresor chiar și în situația în care locuința îi aparține.
Dintre prevederile legale care vor aduce un plus de protecție victimelor se numără și brățara electronică, cea care va monitoriza poziția agresorului în cazurile specifice în care acesta este obligat să păstreze o anumită distanță față de victimă.
România va constitui un exemplu de bune practici în materie de legislație care previne și combate violența domestică, în contextul în care modificările legii vor fi adoptate de către Parlament și trebuie să luptăm atât intern, pentru ca numărul victimelor violenței domestice să scadă de la an la an, dar și la nivel european pentru ca toate statele membre să ajungă să ratifice Convenția de la Istanbul și pentru ca Ordinul de Protecție European să constituie un instrument folosit pe teritoriul Uniunii.