De ce am susținut în plenul Parlamentului European că România trebuie să fie scoasă de sub MCV cât mai urgent

Category: Stiri

Astăzi am solicitat imperativ în plenul Parlamentului European, reunit la Strasbourg, ridicarea cât mai urgentă a MCV-ului (Mecanismul de Cooperare și Verificare) pentru țara noastră. Motivele?
Așa cum știți, România este monitorizată de mai bine de 10 ani prin Mecanismul de Cooperare și Verificare, un mecanism instituit încă din 2007 de către Comisia Europeană. Acestă modalitate de monitorizare a fost utilizată inițial cu scopul de a evalua progresele înregistrate în raport cu angajamentele asumate de România în domeniul reformei judiciare și combaterii corupției. Mai târziu, acest mecanism a fost utilizat sub formă de pretext pentru ca România să nu beneficieze de drepturi depline în Uniune – ne vom referi mai târziu la acest aspect.
Ca să fim sinceri și obiectivi, trebuie să recunoaștem că în 2007 România NU era pregătită să adere la Uniunea Europeană – deși îndeplineam din punct de vedere tehnic o serie întreagă de criterii, existau semne de întrebare din partea țărilor europene în ceea ce privește anumite capitole prevăzute în tratatul de aderare.
Mai mult decât atât, România NU era pregătită la acea dată nici măcar pentru a-și cere drepturile odată primită în marea familie europeană și nici pentru a accesa fondurile europene, oferite într-un cuantum destul de generos dar accesate în primii ani în procente de o singură cifră. Această situație abia acum începe să se remedieze, dar după câte eforturi!

În ce situație suntem acum conform ultimului raport MCV?

În ultimul raport, ce a fost redactat și publicat în noiembrie 2017, Comisia Europeană a subliniat faptul că, deși s-au înregistrat unele progrese semnificative în atingerea obiectivelor impuse, independența sistemului judiciar este încă o sursă de îngrijorare. Tot același raport constată că ritmul global al reformelor a stagnat în cursul anului 2017, fapt ce a condus la o întârziere a punerii în aplicare a recomandărilor restante, implicit a îndeplinirii cu succes a obiectivelor principale ale MCV.
Din noiembrie și până în prezent lucrurile s-au schimbat esențial, fapt observat inclusiv de către președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker. Acesta a promis, în urma întâlnirii cu premierul Viorica Dăncilă, că va face o evaluare pe MCV la finalul lunii iunie, mai precis între 25 și 27 iunie. Această evaluare excede cadrului regulat al verificărilor Comisiei, care de regulă proceda la această evaluare la final de an.

De ce trebuie ridicat cât mai urgent MCV pentru țara noastră?

Din două motive – în primul rând, România și-a îndeplinit obligațiile care îi erau impuse prin acest mecanism. Modificările Codului Penal și de Procedură Penală sunt pe ultima sută de metri, modificări ce vor include și prevederi fără echivoc privind prezumția de nevinovăție pentru care Comisia Europeană a declanșat săptămâna trecută procedura de infringement împotriva României. Așa cum spunea și președintele Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, Parlamentul ia în calcul o sesiune extraordinară pentru votarea acestor modificări care vor pune în concordanță recomandările europene și legislația română. Aceasta înseamnă că la data evaluării din partea Comisiei Europene, lucrurile vor fi deja puse la punct și din acest punct de vedere.
În al doilea rând, MCV-ul a fost prea des și de prea multe țări folosit ca și pretext pentru motivarea neaderării României la spațiul Schengen.
În ciuda protestelor reprezentanților României, Germania, Olanda sau Finlanda, alături de alte țări, au transmis prin oficialii lor la nivel european că refuză intrarea României în Spațiul Schengen întrucât țara noastră nu și-ar fi îndeplinit obligațiile privind Mecanismul de Cooperare și Verificare.
Această justificare a venit mereu în condițiile în care evaluările privind implementarea procedurilor specifice Spațiului Schengen și problemele din trecut privind securitatea frontierei fuseseră rezolvate.
Din acest punct de vedere a fost incorectă această abordare a partenerilor noștri europeni întrucât condiționau accesul în Spațiul Schengen de îndeplinirea unor condiții care nu țineau de criteriile de evaluare privind oportunitatea aderării României la această zonă economică și de liberă circulație a mărfurilor și persoanelor.

În plus…

…România este țara care urmează să preia la 1 Ianuarie 2019 președinția Consiliului Uniunii Europene, iar neridicarea Mecanismului până la această dată va șubrezi puterea de negociere a Uniunii Europene în cadrul procedurilor generate de Brexit.
Acest lucru pare să-l fi înțeles președintele Juncker și sperăm să-l înțeleagă și Olanda și Finlanda, cei mai vehemenți critici ai României în legătură cu ridicarea MCV.
Tot ceea ce ne rămâne acum de făcut este să ne prezentăm cât mai bine la evaluarea din iunie a Comisiei Europene și să solicităm, așa cum a făcut-o și premierul României, așa cum am făcut și eu azi, ridicarea acestui mecanism care și-a pierdut de mult din destinația inițială și este folosit acum ca instrument de condiționare incorectă la nivel politic european.